Negen prenten van Jan Luyken in Sluiterbundel uit 1687

op .

RP-P-1896-A-19368-640 bewerkt-5

Deze prent van Jan Luyken voor de titelpagina van Sluiters in 1687 verschenen bundel Buiten- Eensaem Huis- Somer- en Winter-Leven is geliefd en vaak gepubliceerd. Een prent uit een serie van negen die de etser en dichter Luyken maakte bij Sluiters werk en waarvan de overige achter hieronder zijn afgebeeld. (alle illustraties: Rijksprentenkabinet)

Vader Jan Luyken (1649-1712) en zijn zoon Casper (1672-1708) worden beschouwd als de belangrijkste boekillustratoren van hun tijd. Alleen al hierom zijn de negen prenten van Jan Luyken in Sluiters werk van grote waarde. Om een aantal redenen paste hij er met zijn kunstwerken enorm goed bij. Hij heeft zich duidelijk goed verdiept in het werk van Sluiter. Er spreekt verwantschap uit.

Naast een bekwaam etser, die vooral stichtelijke en bijbelse onderwerpen koos, was Jan Luyken ook een zeer verdienstelijk dichter. De grote Achterhoekse schrijver H.W. Heuvel noemde Luyken een ‘zielevriend’ van Sluiter. Bovendien stipte hij aan dat het voorgeslacht van Luyken een relatie had met ‘Zwolle bie Grolle’ en noemde hierbij de oude hofsteden Groot- en Luttik-Oosterholt.

Vader en zoon Luyken productief

Vader en zoon Luyken waren niet alleen veelzijdig, maar ook zeer productief. Hun totale productie bestaat uit bijna 4500 verschillende prenten, waarvan Casper er ongeveer een kwart maakte. Ze werkten voor meer dan honderd uitgevers uit Amsterdam en daarbuiten. Het dagelijks leven was een belangrijke inspiratiebron voor Jan Luyken. Hij vervaardigde bijna al zijn boekillustraties naar eigen fantasie. Slechts zelden gebruikte hij prenten van anderen als voorbeeld.

Of Willem Sluiter en Jan Luyken elkaar hebben ontmoet, is niet bekend. Maar het zou wel kunnen, tijdens zijn ballingschappen heeft Sluiter in het westen des lands vertoefd, ook in Amsterdam, al verscheen de serie prenten van Luyken pas veertien jaar na het overlijden van de dichter in zijn bundel. Jan Luyken was 22 jaar jonger dan Sluiter en werd in Amsterdam geboren als het vijfde kind van een doopsgezinde schoolmeester. Van Luyken verscheen in 1671 het amoureuze liedboek Duytse Lier. Hiermee gaf hij er blijk van wat te zijn afgedwaald van zijn streng religieuze opvoeding. Een paar jaar later werd hij, mogelijk onder invloed van de Duitse mysticus Jacob Böhme, streng gelovig. Sindsdien heeft Luyken alleen nog maar stichtelijke werken gepubliceerd met vaak een didactische strekking. In veel van zijn bundels heeft hij zinnebeeldige prenten gecombineerd met een motto en bijschrift in dichtvorm. De kans dat hij Sluiters werk kende, is groter dan omgekeerd.

De negen prenten van Jan Luyken zijn in 1687 afgedrukt in Sluiters bundel met de titel Buiten- Eensaem Huis- Somer- en Winter-Leven. Naast de twee lange gedichten werden ook gezangen opgenomen en het lied van de Eybergsche Nacht-wake. In volgende drukken van Sluiters werk zijn Luykens prenten ook terug te vinden, soms van mindere kwaliteit.

Willem Sluiter voor het open raam

Hoewel het grootste deel van de prenten met mensen rond de haard, bij het vuur, verwijst naar het stille winterleven van de dichter in zijn achter-hoek, zijn twee andere prenten bekender en aantrekkelijker. Vooral de paginagrote prent voor de titelpagina (zie hierboven, ook frontispice of frontispies genoemd) is geliefd en al vaak gepubliceerd.

Een schrijver of dichter, vaak gezien als Willem Sluiter zelf, zit met zijn ganzenveer in een uitrustende rechterhand hand aan een tafel voor het open raam, met daarachter een lieflijk zomers landschap. Een ploegende boer, een vrouw die twee emmers draagt aan een juk, twee melkkoeien, twee eenden op het water, enkele bomen vol blad en een kerktorentje in de verte vertellen van het heerlijke buitenleven, waar de even uitrustende hoofdfiguur met zijn linkerhand naar gebaart. Voor hem staat op tafel een boek dat hij kennelijk raadpleegde en ligt een schrift waarin hij heeft geschreven. Aan zijn voeten staat een Statenbijbel. De titel op de prent is afgekort tot: W. Sluiters Somer en Winter-Leven. In 2018 zijn twee ontdekkingen gedaan, die verband houden met deze prent van Jan Luyken, te lezen door op de volgende titels te klikken: Ontdekking portret Sluiter brengt Achterhoek extra vreugd (over Sluiterportret van de Nederlands-Zuid-Afrikaanse schilder Frans Oerder, 1867-1944) en Rijke Sluiteroogst Van achter-hoek tot Achterhoek (over tekening van Luyken in Duitse universiteitscollectie). 

Op een andere fraaie prent, bij Buiten-Leven, is een man met een hond te zien in het open veld. Bij dit beeld schiet allicht de dichtregel ‘Of ga al wand’lend mij verlusten’ van Sluiter door het hoofd. Drie vogels rond een tak, rustend vee, in de verte een ploegende boer en een kerktorentje bij een heldere hemel met een paar warme wolken.

 RP-P-1896-A-19368-641RP-P-1896-A-19368-642a bewerkt-1RP-P-1896-A-19368-643a bewerkt-1RP-P-1896-A-19368-644aRP-P-1896-A-19368-645a bewerkt-1RP-P-1896-A-19368-646aRP-P-1896-A-19368-647kopie bewerkt-1RP-P-1896-A-19368-648a

In Sluiterbundels uit 1717 en 1728 staan onbekende prenten

op .

1.  6. gevleugelde woorden - kopieDe bij de ‘kleine leeuwerik’ Willem Sluiter passende woorden ‘Looft Godt’ sieren de prent van een onbekende kunstenaar op het titelblad van Vreugt- en liefde-sangen aan de Gemeinte J. Christi binnen, en rondom in de buerten des Kerspels van Eibergen. Op enkele lichtere afbeeldingen na (foto’s van Sluiterbundel in Museum de Scheper in Eibergen) zijn alle illustraties bij dit artikel afkomstig uit de via Google Books te raadplegen bundel uit 1717.

Zeer rijk geïllustreerd is een in 1717 door Jacob van Royen in Amsterdam uitgegeven Sluiterbundel. Hier staan 39 prenten in. Helaas is/zijn de kunstenaar(s) onbekend. Bij een aantal van deze prenten dringt zich direct een vergelijking op met de bekende prenten van Jan Luyken, al zijn er ook grote verschillen, alleen al door het formaat: liggend (1717), tegenover bijna vierkant bij Luyken. Hieronder aan de hand van deze prenten enkele voorbeelden (met eerst een prent van Luyken, uit het Rijksprentenkabinet): stadsdrukte, het vredige buitenleven met een man in het veld, het dorstafereel en Sluiter in de pastorie, bij zijn eigen haarden.

IMG 1141 bewerkt-1Het lijkt erop dat de maker(s) van een aantal van deze prenten duidelijk geïnspireerd zijn door het werk van hun beroemde voorganger. Wellicht vond de uitgever dit belangrijk. Vermoedelijk moeten deze taferelen een afbeelding voorstellen van dominee en dichter Sluiter. Luykens prenten zijn duidelijk beter, echter, al is ook bij hem niet duidelijk of Sluiter er gelijkenis mee vertoonde. In 1728 verscheen bij boekverkoper Gerrit Bos, die net als Van Royen ook aan de Kalverstraat in de hoofdstad woonde, een Sluiterbundel die vrijwel gelijk was aan de rijk geïllustreerde bundel uit 1717.

De 39 prenten vormen geen eenheid. Naast de afbeeldingen die zich laten vergelijken met Luykens werk verwijzen enkele illustraties duidelijk naar dichtregels van Sluiter, die eronder staan. Hiermee opent deze presentatie. Aansluitend enkele prenten, die een beeld geven mogelijk van het landschap in die tijd in dit deel van de Achterhoek en Sluiters leefomgeving.

Een verdeling in prenten die overeenkomsten vertonen – in de bundels zit er geen heldere lijn in – biedt aanknopingspunten voor verdere bestudering. Sommige lijken een bijbelse achtergrond te hebben, denk aan het paradijs, met de slang en Adam en Eva. Soms biedt een tekst eronder directe aanknopingspunten. Zoals die van twee mensen in de sneeuw. Sommige prenten zijn angstaanjagend, macaber een enkele keer zelfs, net als de man bij de zeis van Luyken, hebben vast een boodschap gevormd voor de lezers. Op een flink deel van de prenten staan monsterlijke dieren. Een direct verband met het werk van Sluiter is hierin moeilijk te vinden. Wellicht dat mensen die meer kennis hebben van de oude prentkunst op dit punt in de toekomst klaarheid kunnen brengen.

Prenten die verwijzen naar dichtregels van Sluiter en landschap

2. ochtendstond  1. 8. prent uit Sluiterbundel

aSchermopname 5414  1. pagina 33

Vergelijking prenten Luyken (1e prenten in rij) met prenten uit bundel 1717

RP-P-1896-A-19368-641 1Schermopname 5417 1aSchermopname 5423 a    RP-P-1896-A-19368-642a bewerkt-1  2Schermopname 5419

RP-P-1896-A-19368-643a bewerkt-1  3Schermopname 5433

RP-P-1896-A-19368-648a  4Schermopname 5439

RP-P-1896-A-19368-645a bewerkt-1  5Schermopname 5441

 Bijbelse (?) en andere taferelen

 BISchermopname 5449 BISchermopname 5425

BISchermopname 5426 BISchermopname 5427 BISchermopname 5429

BISchermopname 5430 BISchermopname 5431 BISchermopname 5432

BISchermopname 5434 BISchermopname 5435

BISchermopname 5436 BISchermopname 5443 BISchermopname 5452

Prenten met dieren

fSchermopname 5415 fSchermopname 5416 fSchermopname 5421

fSchermopname 5424 fSchermopname 5446

fSchermopname 5440 FSchermopname 5445 fSchermopname 5450

fSchermopname 5451 fSchermopname 5453

Berkelprent in Eybergse Zang-Lust uit 1680

op .

4 bewerkt-1

 Onbekend is de maker van deze Berkelprent, die is afgedrukt voorin het in 1680 verschenen Eibergse Sluiterbundel.

Een niet vaak gepubliceerde Berkelprent is een van de fraaiste afbeeldingen in werk van dichter Willem Sluiter. Deze prijkt voorin Sluiters Eybergse Zang-Lust uit 1680 (tweede druk). Op het onderste deel van de prent, waarvan de maker niet bekend is, is de door Sluiter bezongen Berkel te zien (hij is nog de belangrijkste Berkeldichter), met Eibergen op de achtergrond. De spitse kerktoren duidt erop dat het deze plaats betreft, waar Sluiter van 1653 tot 1673 predikant was.

Hierboven toont dit juweeltje van prentkunst een ander tafereel. Hoog aan de hemel staat de zon, waarvan alleen het onderste randje is te zien. De brede zonnestralen gaan bovenaan iets schuil achter een door twee engeltjes vastgehouden titel, maar onthullen vooral scherp hieronder twee op de wolken gezeten mensen (vrouwen?).

In hun midden staat een niet al te sierlijke zwaan, die kan zijn afgebeeld als een teken van trouw, maar ook om allerlei andere voortreffelijke eigenschappen. Het had ook een herinnering kunnen zijn aan de zwanendriften van de machtige graaf Van Dalen van Huis Diepenheim die eeuwen geleden al van het Westerflier bij Diepenheim over de Berkel tot de molen Vorewerck bij Eibergen zwommen.

De figuur rechts schrijft in een groot boek en de figuur links lijkt, met een boek voor zich en omringd door muziekinstrumenten, te zingen. Een exemplaar van deze zeer zeldzame bundel is met hulp van Sluiterbibliograaf Georg Hartong, die ook een belangrijk aandeel heeft in de Eibergse Sluitercollectie, jaren geleden in het bezit gekomen van het Staring Instituut in Doetinchem (nu Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers). Achteraf heeft Hartong er spijt van dat hij dit werk van Sluiter niet heeft ondergebracht bij Museum de Scheper, waar dit pronkstuk ontbreekt.

Meer artikelen...